Recensie: Diana Gabaldon - De reiziger (Reiziger #1)

Auteur: Diana Gabaldon
Titel: De reiziger
Serie: Reiziger #1
ISBN: 978 90 225 6684 8
Uitgever: De Boekerij
Waardering: ★★★★★

Claire Randall viert in 1945 de hereniging met haar man Frank met een tweede huwelijksreis naar de Schotse Hooglanden. Tijdens een wandeling stuit Claire op een stenen cirkel... en ze wordt wakker in het onbekende en gevaarlijke Schotland van 1743. Al snel komt Claire erachter dat niet alleen haar leven op het spel staat, maar ook haar hart. De onweerstaanbare jonge Schot Jamie Fraser laat haar kennismaken met een zo vurige passie en een zo allesomvattende liefde, dat Claire verscheurd wordt tussen twee volkomen verschillende mannen en twee onverenigbare levens.

In 1945 is Claire na de oorlog herenigt met haar man Frank. Samen zijn ze in de Schotse Hooglanden, waar Frank o.a. genealogische bronnen erop na slaat om zijn afstamming van een dappere Engelste strijder, ene Randall, in kaart te brengen. Als klaar in haar eentje haar tijd doorbrengt bij een stenen cirkel, verandert deze vakantie op de Schotse Hooglanden voor haar in iets heel anders. Abrupt belandt ze namelijk zo'n 200 jaar terug in de tijd, een periode waarin Schotland roerige tijden kenden.

In deze periode komt Claire opeens oog in oog te staan met Randall, de man waar Frank van af stamde. Qua uiterlijk lijkt hij veel op Frank, maar deze Randall zit echter heel anders in elkaar en blijkt een kwaadaardig persoon te zijn voor wie Claire moet vluchten en haar heenkomen vindt tussen de Schotten. Dankzij haar veilige heenkomen groeit er hier een sympathieke band met de Schotten, en vindt ze er uiteindelijk ook nieuwe liefde.

Maar sommige personen blijven Claire met argusogen in de gaten houden. Want is ze nou een spion voor de Engelse, of de Franse? Waar komt deze vrouw vandaan? Claire blijft ondertussen het steeds zwaarder wegende geheim van haar afkomst - wie zou haar immers geloven - met zich meedragen en kan zich niet met de waarheid verweren. Ook tegen haar nieuwe echtgenoot Jamie is het lastig om eerlijk te zijn en te vertellen hoe het zit. Daarnaast wordt ze ook nog eens verscheurd door haar liefde voor Frank en het leven in haar eigen tijd. Uiteindelijk komt ze dan ook onherroepelijk voor een lastige keuze te staan. Waar moet ze voor kiezen?

'De reiziger' is een dik boek van ruim 700 pagina's, waardoor ik het best wel even heb uitgesteld om eraan te beginnen. Ik was bang dat als het zou tegenvallen, het een hele worsteling zou worden om door die 700 pagina's heen te komen. Nergens voor nodig, blijkt achteraf! Het verhaal leest heel vlot en voor je het weet heb je alweer de laatste pagina omgeslagen. Gelukkig is het slechts het eerste deel uit een serie, en heb ik de rest nog om naar uit te kijken.

Diana Gabaldon zet een goed en geloofwaardig verhaal neer. Ze weet de hoofdpersonages sympathiek te maken en je voelt mee met het leed van Claire, en haar tweestrijd. Mooi is ook de link tussen haar man Frank in haar eigen tijd, en de kwaadaardige Randall waar hij vanaf stamt. Als ze de genealogie erop na slaan, denk je nog dat het om een dappere strijder in de oorlog gaat, maar als Claire terug in de tijd verdwijnt merk je dat een verhaal twee kanten heeft, en deze Randall voor de Schotten een heel ander persoon is. Ook merk je goed hoe lastig het is om het uiterlijk van Randall lost te koppelen aan het innerlijk van haar man, omdat hij haar zoveel aan hem doet herinneren. Wat haar weer brengt bij de tweestrijd in haar leven. Een rustig, vertrouwd en voortkabbelend leventje in het Engeland van net na de tweede wereldoorlog? Of een gepassioneerd, vurig, avontuurlijk maar vooral ook gevaarlijk leven in Schotland ten tijde van oorlog, met voorkennis van hoe de geschiedenis verder zal verlopen?

'De reiziger' is een indrukwekkend verhaal dat vlot wegleest. Gabaldon weet hoe ze de lezers zich kan laten inleven in haar personages en dit maakt het een mooi verhaal om te volgen. Een verhaal over liefde en oorlog, passie en kwaad, angst en avontuur, en de moed om een keuze te durven maken. Ik kijk er naar uit om het volgende deel te kunnen gaan lezen.

Follow on Bloglovin