vrijdag 29 augustus 2014

Do or Don't #1 - Elly's Choice

Gisteren kon je het al in diverse media voorbij zien komen, er is namelijk een nieuw fenomeen op de Nederlandse e-book markt: Elly's Choice. Elly's Choice is een e-book abonnement waarbij je iedere maand 10 e-books kunt downloaden voor een vast bedrag, namelijk € 2,99 per maand (op basis van een jaarabonnement). Wat houdt het precies in, en is het een Do or Don't?

De boeken
Iedere maand wordt er een gevarieerd aanbod aan boeken aangeboden. Zo zitten er tussen de maandelijkse 10 niet alleen debutanten maar ook enkele bestsellers en werk van bekende auteurs. Ook zijn er diverse genres vertegenwoordigd, van thriller tot chicklit, fictie en non-fictie. Er is al bekend welke boeken er de eerste twee maanden beschikbaar zullen komen. Voor de eerste maand zijn dit de volgende 10:
  1. Saskia Noort - Debet
  2. Nicci French - Blauwe maandag
  3. Herman Koch - Zomerhuis met zwembad
  4. Jill Mansell - Huisje boompje feestje
  5. Suzanne Hazenberg - Thriller
  6. Graeme Simsion - Het Rosie project
  7. Natacha de Rosnay - De belofte van Odessa
  8. Nina George - De boekenapotheek aan de seine
  9. Auke Hulst - Kinderen van het ruige land
  10. Christine Otten - Om adem te kunnen halen

 
Waarom Elly's Choice?
Elly's Choice is een initiatief van VKB en Dutch Media. Hiermee hopen zij een boost te geven aan de Nederlandse e-book markt. De legale markt, wel te verstaan. Want de illegale e-book markt is helaas volop in bloei. De oprichters van Elly's choice hopen met dit e-book abonnement binnen enkele jaren op honderduizenden abonnees.

Als abonnee krijg je bovendien meer dan alleen die 10 e-books in de maand. Je krijgt dan namelijk ook maandelijks 25% korting op diverse toptitels, 10 reviews en één interview met een van Elly's Friends (o.a. Nicci French, Simone van der Vlugt, Saskia Noort). Bekijk de website als je nog meer wilt weten of abonnee wilt worden. Als je voor 30 september jaarlid wordt, krijg je bovendien één maand gratis.

Do or Don't?
Dus, Elly's Choice. Do or don't? Sinds ik gisteren over dit initiatief las, blijft het voor mij een twijfel. Zeker, ik moet zeggen dat het een heel goed idee is en ik weet zeker dat vele boekenliefhebbers hier dankbaar gebruik van zullen maken. Ook kan ik me vinden in het boekenaanbod, gevarieerd en voor ieder wat wils. Echter, als ik kijk naar het aanbod van de eerste twee maanden, dan heb ik een deel van die boeken al wel in mijn kast staan, naast die 120 andere boeken die nog wachten om gelezen te worden. Voorlopig nog leesvoer genoeg, dus... Bovendien ben ik toch eigenlijk ook wel echt erg voorstander van het papieren boek. Dit is misschien nog wel de belangrijkste overweging om het níet te doen.

Maar aan de andere kant, biedt dit aanbod mij ook een hele mooie kans om eens met andere auteurs en minder bekende werken kennis te maken. Zo kom je ook met boeken in aanraking die je andere misschien niet zo snel zou aanschaffen/lezen. Een eerlijk is eerlijk, nergens anders vindt je boeken voor deze prijs: 2,99 per maand, 29 cent per boek... Dat biedt toch ook wel weer een mooi perspectief en reden om het wél te doen.

Kortom, Do or Don't? Ik ben er nog niet over uit. Al neig ik inmiddels stiekem toch wel naar de Do... Hoe denken jullie hierover?

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ook voor boeken ga je naar bol.com

Share

LinkWhitin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...