zondag 3 augustus 2014

Confessions of a Boek-aholic #1 - Struinen over de Deventer Boekenmarkt.

Vandaag was het dan zo ver, Deventer Boekenmarkt. Afgelopen vrijdag las je al over dit evenement in de rubriek Weekend Whereabouts. Deze grootste boekenmarkt van Europa was vandaag 'the place to be' voor de echte boekenliefhebbers, met kilometers lang kraampjes met boeken, boeken en nog eens boeken. En uiteraard: ook ik was van de partij.

Soms vraag je het jezelf bijna af: Wat is dat toch met boeken...? Voor ieder boek dat ik lees, belanden er nog veel meer nieuwe boeken op mijn 'nog-te-lezen-stapel'. En daarbij kan ik eigenlijk al niet meer van 'stapel' spreken, met een kleine 120 boeken in mijn kast die ik nog niet heb gelezen lijkt er geen einde aan te komen... Sterker nog, het blijft dus almaar groeien. Maar ach, die nimmer slinkende stapel verontrust me eigenlijk allerminst. Want eerlijk is eerlijk, van boeken krijg je nooit genoeg!

Dus zodoende struinde ik vandaag, samen met duizenden anderen, langs de honderden kramen die in Deventer opgesteld waren. Met het zonnetje op ons bol en een aangename temperatuur was het er ook nog eens de perfecte dag voor. Vele kramen ben ik langsgegaan, met een enorm aanbod aan boeken in allerlei categorieën. Deze boekenmarkt bood echt voor ieder wat wils. Na uren slenteren had ik nog lang niet alles gezien, maar wel al een mooie buit binnen.

Het resultaat:
  1. Alice Hoffman - Onder water (Orlando Uitgevers, 2001). Wanneer in de rivier het lichaam gevonden wordt van August Pierce, een leerling die werd gepest en bedreigd, gaat iedereen uit van zelfmoord. Politieagent Abel Grey volgt zijn instinct en gaat uit van moord. Hij zet alles op alles om de waarheid boven water te krijgen, waarbij hij wordt gesteund door Augusts vriendin Carlin en door lerares fotografie Betty. Wanneer Abel een relatie begint met Betty wordt zijn positie onhoudbaar en dreigt hij zijn strijd tegen vooroordelen en corruptie te verliezen.
  2. Marelle Boersma - Nobody (The Crime Compagnie, 2014). Vivian maakt zich zorgen over een van haar HAVO-leerlingen. De 17-jarige Lynn is afwezig en stil tijdens de lessen en lijkt zich meer en meer terug te trekken. Vivian vermoedt dat het meisje misbruikt wordt, maar Lynn laat niets los. Wanneer ze uiteindelijk achter de gruwelijke waarheid komt, is die erger dan ze ooit had kunnen bedenken...
  3. Randy Susan Meyers - Papieren kind (Artemis & co, 2012). De jonge Tia staat voor een groot dilemma wanneer blijkt dat zij zwanger is van Nathan, een getrouwde professor met twee zoontjes. Hij laat weten voor zijn gezin te kiezen en Tia besluit haar kind ter adoptie af te staan. Ze probeert haar leven weer op te pakken, maar blijft zoeken naar een manier waarop ze toch een bepaalde band kan behouden met haar verloren dochter en de man van wie ze houdt.

    Caroline doet haar uiterste best een goede moeder te zijn voor haar geadopteerde dochter Savannah. Toch voelt ze zich voortdurend tekortschieten door haar veeleisende baan als arts. Diep in haar hart weet ze dat het moederschap haar nooit heeft aangetrokken, maar het kost haar de grootste moeite om dat tegenover zichzelf en haar man Peter toe te geven.

    Juliette, de vrouw van Nathan, weet niets van het buitenechtelijke kind van haar man. Ze beschouwt haar leven als ideaal tot ze op een dag een brief opent en leest over de inmiddels vijfjarige Savannah. Juliette is radeloos, maar realiseert zich dat ze er alles voor over heeft om haar gezin bij elkaar te houden. Ze besluit op zoek te gaan naar de adoptieouders van het meisje.
  4. Joanne Harris - Bramenwijn (De Kern, 2003). Jay Mackintosh koopt in een opwelling een vervallen château in het Franse dorp Lansquenet. Zijn carrière als schrijver zit in de slop en er is niets dat hem nog bindt aan Londen. Met weinig meer dan enkele flessen vruchtenwijn vertrekt hij naar Frankrijk. Deze wijn komt van zijn goede vriend Joe, een zonderling met oog voor de magie van alles wat groeit en bloeit. Joe was heel belangrijk voor Jay, maar op een dag was hij verdwenen. Niets kan hem terug brengen, maar de magie van Joe's lang vergeten vruchtenwijnen lijkt zijn uitwerking niet te missen. Het zijn de ongewone eigenschappen van de wijn die hem helpen een plekje te veroveren in Lansquenet en in het hart van de geheimzinnige Marise...
  5. Mariëtte Middelbeek - Verhalen uit de ambulance (Uitgeverij Marmer, 2009). 24 uur per dag, 7 dagen per week zetten meer dan 4.000 ambulancemedewerkers zich met hart en ziel in om hulp te verlenen aan wie dat nodig heeft. Wat zij meemaken in hun beroep delen ze met u in deze verzameling verhalen uit de ambulance.

    Dit boek biedt u een kijkje achter de schermen bij het werk op de ambulance: bij ongevallen, bij mensen thuis, in het ziekenhuis en in de auto. Van schrijnend menselijk leed tot hartverwarmende patiënten. Van rustige B-ritten met diepe impact tot sensationele spoedeisende taferelen. Juist omdat zij vaak als een van de eersten ter plekke zijn, worden de ambulanceverpleegkundigen en - chauffeurs geconfronteerd met lief en leed, hoogoplopende emoties, paniek en soms bizarre situaties, maar vooral met mensen en hun verhalen.
  6. Manuela Kuffner - Mowgli (Kosmos Uitgevers, 2010). We noemen je Mowgli. Je hebt prachtige zwarte ogen, een huid als van melk en honing, en je lach komt uit het diepste van je ziel. Het lijkt wel of je eerder in een oerwoud thuishoort, zonder regels en wetten, ergens midden in de natuur. Het liefst loop je op blote voeten en zonder kleren aan, ook 's winters. Je beslist onder het lopen waar je naartoe gaat, en het liefst loop je weg. Maar als ik je in mijn armen houd, zou ik je de hele wereld rond kunnen dragen. Zo veel liefde voel ik voor je. Ik heb jarenlang nauwelijks geslapen, omdat jij niet sliep. Ik at niets als jij niet at. Als het onweer in je hoofd op kwam zetten, voelde ik dat ook. Helpen kon ik je niet. Niemand kon je helpen. We kunnen alleen maar van je houden.

  7. Patrick Ness - De kraanvogel vrouw (De Geus, 2014). Op een nacht wordt George Duncan wakker van een geluid: een witte kraanvogel met een pijl in zijn vleugel is in zijn tuin neergestort. George helpt de vogel en voelt dat daarmee zijn leven compleet zal veranderen. De volgende dag komt een mysterieuze vrouw Georges winkel binnenlopen. De ontmoeting betekent de ontdekking van een compleet nieuwe wereld voor hem. Dan, op een avond, vertelt de vrouw George een uitzonderlijk verhaal.
Al met al was het dus een geslaagde dag vandaag met weer een paar boeken om heerlijk naar uit te kijken! Ongetwijfeld zullen jullie in de toekomst van deze boeken nog wel wat recensies voor bij zien komen op mijn blog. Voor nu lees ik eerst nog even verder in het boek waar ik op dit moment mee bezig ben, namelijk 'Een zomer zonder slaap' van Bram Dehouck.

Zijn jullie bekend met een van bovenstaande boeken? Ik ben benieuwd welke je me aanraad als eerste te gaan lezen, en waarom. Leuk als je wat laat weten in een reactie. En voor iedereen die ook op de Deventer Boekenmarkt was: was jullie dag ook zo geslaagd?

Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ook voor boeken ga je naar bol.com

Share

LinkWhitin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...