Recensie: Therese Bohman - Verdronken

Recensie oorspronkelijk geschreven voor en gepubliceerd op Chicklit.nl (10-11-2012).

Auteur: Therese Bohman
Titel: Verdronken
ISBN: 978 90 229 6000 4
© 2012, Orlando Uitgevers

Waardering: ★☆☆☆☆

Het is hoogzomer wanneer Marina in Skåne, Zweden, gaat logeren bij haar zus Stella en haar zwager Gabriel, met wie Stella nog maar kort getrouwd is. Marina krijgt tijdens haar verblijf steeds meer het gevoel dat er iets mis is met het huwelijk van haar zus, en dat Stella haar iets wil vertellen, maar alles blijft verzwegen. Ondertussen heeft Marina haar eigen geheim: ze voelt zich hevig aangetrokken tot Gabriel en heeft het idee dat dat wederzijds is. In de drukkende warmte bij het oude huis spelen Marina en Gabriel een gevaarlijk spel met mogelijk noodlottige consequenties.

Het is hoogzomer in Zweden wanneer Marina bij haar zus Stella en diens man gaat logeren.  Doordat Stella wel gewoon moet werken, buitenshuis, en haar man Gabriel vanuit huis werkt, brengt Marina veel tijd met hem door. De aantrekkingskracht tussen hen wordt steeds groter. In de momenten die ze met haar zus heeft lijkt er iets aan de hand te zijn, maar het wordt Stella niet helemaal duidelijk wat. Tot dat het te laat is.

‘Verdronken’ is een verhaal wat relatief kort is. De kracht van korte verhalen zou moeten zijn dat je er van begin af aan in meegenomen moet worden. Als dit te lang duurt, dan is het verhaal alweer zo om en werkt het in het nadeel van het boek. Dit laatste ervoer ik met dit verhaal. Ik vond het voornamelijk verwarrend, daar waar de schrijfster bepaalde technieken waarschijnlijk juist bedoeld had om de lezer nieuwsgierig te maken. Helaas heeft het verhaal wat weinig diepgang en hoofdpersonages waarmee het lastig identificeren is, omdat je ze niet echt goed leert kennen.