Recensie: Jodi Picoult - Voor de wolven

Recensie oorspronkelijk geschreven voor en gepubliceerd op Banger Sisters (20-08-2013).

Auteur: Jodi Picoult
Titel: Voor de wolven
ISBN: 978 90 443 3788 4
© 2013, The House of Books

Luke Warren heeft zijn leven lang wolven bestudeerd in de bossen van Canada. Hij begrijpt hen beter dan zijn eigen gezinsleden. Op een nacht krijgt hij een auto-ongeluk en belandt dodelijk gewond in het ziekenhuis. Zijn volwassen zoon Edward en zijn puberdochter Cara moeten samen beslissen over het lot van hun vader. Moeten ze wachten tot Luke uit zijn coma ontwaakt? Of mag hij waardig sterven?

Luke Warren is een man die zich thuis voelt tussen de wolven. Hij begrijpt hen beter dan de mensen om hen heen, en het is hem zelfs gelukt om twee jaar lang met een roedel wilde wolven in de Canadese bossen op te trekken. Helaas is zijn gezin door deze passie wel uit elkaar gevallen. Echter, het lot drijft hun allemaal weer bij elkaar als Luke, samen met zijn dochter Cara, een ernstig auto-ongeluk krijgt. Luke belandt in een coma, en Cara en haar broer Edward komen voor een lastige beslissing. Een beslissing van leven of dood. Hoe kunnen ze een beslissing nemen, en weten of dit de juiste is?

“Voor de wolven” is een boek zoals we van Jodi Picoult gewend zijn. Ze weet altijd feilloos ethische en morele dilemma’s aan te kaarten in de problemen waarmee haar personages worstelen. Het kan als lezer niet anders of die dilemma’s gaan ook jou bezig houden. Wat zou jij doen in een gelijksoortige situatie? Verder schrijft Picoult altijd met een stevig fundament en het is duidelijk dat ze veel research doet voor haar boeken. Dit maakt haar verhalen zonder uitzondering interessant en kun je reikhalzend blijven uitkijken naar haar volgende verhaal.