Recensie: Bridget Asher - Liefde is lavendelblauw

Recensie oorspronkelijk geschreven voor en gepubliceerd op Banger Sisters (21-05-2012).

Auteur: Bridget Asher
Titel: Liefde is lavendelblauw
ISBN: 9789044333848
© 2012, The House of Books

Waardering: ★★★★★

Twee jaar na de dood van haar man besluit Heidi dat ze verder moet met haar leven. Samen met haar zoontje en haar zestienjarige nichtje gaat ze op vakantie naar de Provence. Daar, in een dorpje, tegen de bergen genesteld, staat een betoverend huis dat als jarenlang in de familie is. Een zonnige, zorgeloze zomervakantie lijkt gegarandeerd. Maar bij aankomst is de rust ver te zoeken. Het huis is verwaarloosd, de kinderen zijn lastig, en al hun spullen zijn onderweg gestolen. Gelukkig is daar Julien, de buurjongen met wie Heidi vroeger altijd speelde. Hij is van een bokkige puber veranderd in een o zo charmante, hulpvaardige Fransman. Misschien een beetje té hulpvaardig?

Na de dood van haar man leeft Heidi twee jaar lang in een roes. Al haar zintuigen zijn uitgeschakeld en de enige voor wie ze nog in actie lijkt te komen is haar zoontje Abbot. Ook haar omgeving heeft dit twee jaar lang aangezien en uiteindelijk wordt er besloten dat Heidi naar hun huisje in de Provence moet. Het huisje moet nodig opgeknapt worden, en Heidi is daar nodig om de boel in gang te zetten. Samen met haar zoontje en zestienjarig nichtje vertrekt ze naar dat huisje, wat in haar familie bekend staat als een betoverende plek waar wonderen gebeuren; een plaats vol liefdesverhalen. Hier moet ze in opdracht van haar moeder leren voelen, contact maken en wachten tot beslissingen zich aandienen.

Het verhaal van Heidi is een verhaal over zelfontdekking, jezelf terugvinden nadat je iets dierbaars verloren bent. Je gevoel weer terugvinden nadat deze lange tijd afgesloten is geweest. Een verhaal vol liefde en toewijding. Over het verlangen naar liefde, op een prachtige manier verwoord door Bridget Asher. Dat ze een deel van het verhaal zelf heeft beleefd merk je aan de zinderende manier waarop zij je meeneemt door haar roman. Liefde is lavendelblauw zal je op vele manieren inspireren.